Firefox NEW Firefox 2.0 released - Download Now!

Friday, July 02, 2004

Al-Quran tetap terpelihara

Kalamullah

(Sebenarnya apa yang kamu sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah al-Quran yang tertinggi kemuliaannya. (Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Lauh Mahfuz. (Al-Buruj : 21 - 22

Huraian:
Kitab suci al-Quran adalah satu mukjizat Nabi Muhammad s.a.w. yang kekal hingga Hari Kiamat. Al-Quran ialah kalamullah yang disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. melalui Malaikat Jibril.

Kehebatan dan keagungan kandungan al-Quran tidak dapat ditandingi oleh manusia.

Percaya kepada kitab suci al-Quran termasuk salah satu daripada rukun iman. Walaupun al-Quran telah lama diturunkan, namun keasliannya tetap akan terpelihara seperti firman Allah s.w.t. dalam surat al-Hijr ayat 9 yang bermaksud:

Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Quran dan Kamilah yang memelihara dan menjaganya.

Nama lain bagi al-Quran ialah al-Furqan, al-Kitab, al-Bayan dan sebagainya. Membaca ayat-ayat al-Quran perlulah difahami dan dihayati maksudnya serta diamalkan dalam kehidupan seharian.

Kesimpulan:
Al-Quran adalah sumber rujukan utama kepada umat manusia. Kehidupan yang berlandaskan ajaran al-Quran akan menjamin kesejahteraan hidup di dunia dan di akhirat. Al-Quran tetap terpelihara sepanjang zaman dan tidak ada kitab yang lebih mulia daripadanya.

-- Disediakan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).


Posted by Zamri@ 7/02/2004 11:46:00 AM




Advertise Here

Buy to Let Mortgages

Adsense Traffic Secrets

Secrets how to bring more traffic to your adsense blog/web by Joel Comm

Minisitesecretsrevealed

Get your hands on Dan Kelly's "Mini-Site Secrets Revealed" absolutely free!!

Join SlashMySearch

Earn money when you search!

WordPageBuilder

Discover a simple step-by-step software tool changing the way site owners distribute content while converting old dusty eBooks and Special Reports into Money Magents...in just 6 simple steps!

MINISITE - D.I.Y

Make Your Own Mini Sites in Just 30 Minutes ~ Without Being a Web-Techie, Buying Expensive Software or Paying Huge Web Design Fees

Sponsors

Your Ad Here

Your Ad Here